Хабарҳо
-
ШАХСИЯТИ БЕҲАМТО
<p>ШАХСИЯТИ БЕҲАМТО</p> <p>*Очерк дар бораи Самадов Миршод Самадович*</p> <p>Самадов Миршод Самадович – шахсияти барҷаста ва пурсамари илму варзиш, ки ҳаёти худро ба тарбияи ҷисмонӣ, рушди варзиш ва илму маориф ва хидмат ба Ватан бахшидааст. Вай 31 марти соли 1994 дар деҳаи Ёрии шаҳри Панҷакент таваллуд шудааст. Аз хурдсолиаш ба варзиш таваҷҷӯҳ дошт, ки ин шогирдии ватанро бо омӯзиши фардии худ дар арсаи тарбияи ҷисмонӣ ва варзиш шод мегардонад.</p> <p>Миршод Самадович имрӯз як шахсияти маъруфи варзишӣ ва донишманд аст, ки бо хидматҳои худ ба рушди тарбияи ҷисмонӣ ва варзиш дар Тоҷикистон бо мукофотҳои зиёде, аз ҷумла унвони Номзади илмҳои педагогӣ ва Аълочии маориф ва илми Ҷумҳурии Тоҷикистон, сарфароз шудааст. Бо муваффақиятҳои бузург дар соҳаи варзиш ва таълим, ӯ барои насли ҷавон як намунаи барҷастаи хидмат ба Ватан ва илму маърифат мебошад.</p> <p>Ҳоло, ӯ ҳамчун Декан дар факултети табиатшиносӣ ва тарбияи ҷисмонӣ дар Донишкадаи омӯзгории Тоҷикистон дар шаҳри Панҷакент фаъолият мекунад. Дар ин мақом, вай бо таваҷҷӯҳ ва дӯстдорӣ ба таълим ва тарбияи ҷавонҳо, на танҳо дар соҳаи варзиш, балки дар ҳар ду соҳаи маърифат ва илм, кӯшиш мекунад, ки насли ояндаи кишварро ба дониш ва ҳунарҳои нав омода созад.</p> <p>Миршод Самадович дар боби варзиш ҳамчунин ба унвони Чемпиони ҷаҳон дар намуди Пауэрлифтинг даст ёфта, бо иҷрои намоён ва бурдани рақобатҳо дар сатҳи байналмилалӣ ном баровард. Вай бо маҳорати аъло ва ҷаҳдҳои пайваста дар ин намуди варзиш ба як шахсияти беҳамто табдил ёфтааст. Ҳамзамон, ҳамчун Устоди варзиш дар Ҷумҳурии Тоҷикистон оид ба Батут ва Акрабатикаи варзишӣ, ӯ барои зиёд кардани маърифати варзишӣ ва баланд бардоштани сатҳи касбии варзишгарон саҳми муҳим мегузорад.</p> <p>Таваҷҷӯҳ ва талошҳои пайвастаи Миршод Самадович ба варзиш ва маориф намунаи беҳтарин барои ҷавонон мебошад. Бо ҷаҳд ва меҳнаташ, ӯ имрӯз на танҳо ҳамчун як омӯзгор ва варзишгар, балки ҳамчун шахсияти арзанда барои тамоми ҷомеа маъруф аст. Тавсияву дастурҳои ӯ дар соҳаи варзиш ва тарбияи ҷисмонӣ ҳамеша барои насли наврас хеле муфид ва муҳим боқӣ мемонад.</p> <p>Миршод Самадович намунаи аслии хидмат ба илму варзиш, ки дар сафи пеши ҳар ду ҷабҳаи зиндагӣ пеш меравад, ва шахсияти шод ва қадршумор дар ҷомеа боқӣ хоҳад монд.</p> <p>Ҷаҳонгир Толибӣ</p>
2025-03-25 Муфассал -
Арзишҳои иҷтимоӣ-касбӣ ҳамчун унсури омодагии касбии омӯзгор
<p>Пэн Йингйинг</p> <p>докторанти кафедраи педагогика ва психологияи Донишкадаи омӯзгории Тоҷикистон дар шаҳри Панҷакент </p> <p> </p> <p> </p> <p>Аннотатсия </p> <p>Мақола нақши арзишҳои иҷтимоӣ-касбиро дар омодагии касбии омӯзгорони оянда баррасӣ мекунад. Назариётҳои гуногун оид ба мафҳуми арзишҳои иҷтимоӣ-касбӣ, сохтори онҳо ва таъсири онҳо ба ташаккули салоҳиятҳои касбии омӯзгор таҳлил карда мешаванд. Шароити педагогие, ки ба ташаккули тамоюлҳои арзишӣ дар ҷараёни таҳсилот мусоидат мекунад, асоснок карда шудааст. Инчунин асосҳои методологии таҳқиқот ва тавсияҳои амалӣ барои рушди тамоюлҳои арзишӣ дар донишҷӯёни ихтисоси омӯзгорӣ пешниҳод мегарданд.</p> <p>Калидвожаҳо: арзишҳои иҷтимоӣ-касбӣ, омодагии педагогӣ, равиши салоҳиятнок, тамоюлҳои арзишӣ, таҳсилоти омӯзгорӣ, салоҳиятҳои касбӣ, ташаккули арзишҳо.</p> <p> </p> <p>АннотацияВ статье рассматривается роль социально-профессиональных ценностей в профессиональной подготовке будущих учителей. Анализируются различные теоретические подходы к понятию социально-профессиональных ценностей, их структура и влияние на формирование профессиональных компетенций учителя. Обоснованы педагогические условия, способствующие формированию ценностных ориентиров в процессе обучения. Также представлены методологические основы исследования и практические рекомендации по развитию ценностных ориентаций у студентов педагогических специальностей.</p> <p>Ключевые слова: социально-профессиональные ценности, педагогическая подготовка, компетентностный подход, ценностные ориентации, педагогическое образование, профессиональные компетенции, формирование ценностей.</p> <p>Abstract The article examines the role of socio-professional values in the professional training of future teachers. Various theoretical approaches to the concept of socio-professional values, their structure, and their impact on the formation of teachers' professional competencies are analyzed. The pedagogical conditions that contribute to the development of value orientations in the educational process are substantiated. The methodological foundations of the research and practical recommendations for the development of value orientations among students of pedagogical specialties are also presented.</p> <p>Keywords: socio-professional values, pedagogical training, competence-based approach, value orientations, teacher education, professional competencies, value formation.</p> <p> </p> <p>Системаи муосири таҳсилоти омӯзгорӣ на танҳо ташаккули донишу малакаҳои касбии омӯзгорони ояндаро талаб мекунад, балки рушди арзишҳои иҷтимоӣ-касбӣ низ зарур аст. Ин арзишҳо ҷаҳонбинӣ, ангеза ва муносибати онҳоро ба касб муайян мекунанд. Дар шароити тағйирёбии босуръати соҳаи таҳсилот, талабот ба камолоти шахсӣ ва иҷтимоии омӯзгор афзоиш меёбад. Аз ин рӯ, омӯзиши арзишҳои иҷтимоӣ-касбӣ ҷузъи муҳимми омодагии касбии омӯзгорон ба шумор меравад.</p> <p>Ҳамзамон, рушди арзишҳои иҷтимоӣ-касбӣ бояд на танҳо дар раванди таълим, балки дар таҷрибаи амалии донишҷӯён низ амалӣ гардад. Ин раванд бояд фарогири омилҳои муҳими тарбиявӣ бошад, ки ба ташаккули масъулияти иҷтимоӣ, ахлоқи касбӣ, малакаҳои ҳамкорӣ ва равобити байниҳамдигарӣ мусоидат мекунанд.</p> <p>Омӯзгорони оянда бояд на танҳо дониши назариявӣ, балки малакаи татбиқи арзишҳои иҷтимоӣ-касбиро дар фаъолияти худ инкишоф диҳанд. Ин ба воситаи таҷрибаомӯзӣ, корҳои мустақилона, таҳқиқотҳои сотсиологӣ ва иштирок дар барномаҳои омӯзиши амалии касбӣ имконпазир мегардад.</p> <p>Илова бар ин, ҳамкорӣ бо ҷомеаи касбӣ ва иштироки фаъолона дар муҳити академӣ ва иҷтимоӣ ба омӯзгорон кӯмак мекунад, ки на танҳо арзишҳои касбиро дарк кунанд, балки онҳоро дар амал татбиқ намоянд. Бо истифода аз усулҳои инноватсионӣ, технологияи таълимӣ ва равишҳои ҳамгироии фаннӣ, метавон ба ташаккули арзишҳои устувори иҷтимоӣ-касбӣ ноил гардид.</p> <p> </p> <p>Дар адабиёти илмӣ арзишҳои иҷтимоӣ-касбӣ ҳамчун маҷмӯи тамоюлҳои муҳими шахсӣ ва касбӣ, ки рафтор ва фаъолияти мутахассисро муайян мекунанд, тавсиф мешаванд. Ин арзишҳо иборатанд аз:</p> <p>• Арзишҳои иҷтимоӣ (масъулият, таҳаммулпазирӣ, коммуникативият, ҳамкорӣ);</p> <p>• Арзишҳои касбӣ (маҳорати педагогӣ, ахлоқи касбӣ, эҷодкорӣ, тамоюл ба навовариҳо);</p> <p>• Арзишҳои шахсиятӣ (худтакмилдиҳӣ, худтаҳсилкунӣ, рушди касбӣ).</p> <p>Олимоне ба мисли Н. Ҳартман, Д. Дюи, М. Шелер арзишҳоро ҳамчун заминаи ташаккули ҷаҳонбинии касбӣ баррасӣ кардаанд. Дар илмҳои педагогика, арзишҳои иҷтимоӣ-касбӣ дар доираи тарбия ва ташаккули салоҳиятҳои мутахассис омӯхта мешаванд.</p> <p>Дар таърихи илмҳои фалсафа ва педагогика ташаккули арзишҳо мавриди таваҷҷуҳ қарор доштааст. Файласуфони Юнони Қадим (Суқрот, Афлотун, Арасту) зарурати тарбияи ахлоқиро таъкид мекарданд. Дар давраи Эҳё таваҷҷуҳ ба рушди шахсият ва тавоноии он барои худсозӣ равона шуд.</p> <p>Дар асрҳои миёна, мафҳуми арзишҳои иҷтимоӣ бештар ба доираи таълимоти динӣ ва ахлоқӣ рабт дошт. Мутахассисони ин давра, ба мисли Августини Муқаддас ва Фома Аквинӣ, арзишҳои ахлоқиро ҳамчун пояи асосии ҳаёти инсонӣ ва таҳсилоти маънавӣ медонистанд. Онҳо таъкид мекарданд, ки тарбияи ахлоқӣ ва рушди арзишҳои инсондӯстӣ бояд ҷузъи ҷудонашавандаи равандҳои таълим ва тарбия бошад.</p> <p>Бо пайдоиши Равшангарӣ (Асри XVIII), равиши илмӣ ба омӯзиш ва таҳлили арзишҳо бештар паҳн гардид. Муфаккироне чун Жан-Жак Руссо ва Иммануил Кант аҳамияти мустақилияти шахсият ва тарбияи шаҳрвандиро ҳамчун ҷузъи муҳими рушди ҷомеа баррасӣ намуданд. Онҳо ба рушди арзишҳои инсонпарварӣ, озодӣ ва масъулияти иҷтимоӣ таваҷҷуҳи зиёд медоданд.</p> <p>Дар асрҳои XIX ва XX, таҳқиқоти марбут ба арзишҳо дар педагогика ва психология вусъат ёфтанд. Чунин муҳаққиқон, ба мисли Ҷон Дьюи ва Лев Выготский, арзишҳоро ҳамчун унсури муҳими ташаккули шахсият ва рушди зеҳнӣ баррасӣ мекарданд. Дар ин давра, арзишҳои иҷтимоӣ ва касбӣ дар раванди таҳсилот мақоми муҳим пайдо карданд, ки ин ба равишҳои таълимии муосир таъсири назаррас гузошт.</p> <p>Дар асрҳои XIX–XX, омӯзишҳои илмӣ ба ташаккули муносибатҳои касбӣ ва масъулияти иҷтимоии мутахассисон равона шуданд. Дар педагогикаи шӯравӣ (Выготский, Леонтьев, Рубинштейн) арзишҳо ҳамчун василаи иҷтимоикунонии омӯзгори оянда арзёбӣ мешуданд. Дар замони муосир, аҳамияти ҳамгироии арзишҳои умумфарҳангӣ, касбӣ ва шахсиятӣ афзоиш ёфтааст.</p> <p>Таҳқиқоти олимони тоҷик низ дар мавриди ташаккули арзишҳои иҷтимоӣ-касбӣ саҳми назаррас доранд. Олимоне ба мисли Шарипов М., Саидов Н., Ҳабибов Ф. ва Раҳмонов З. масъалаи омодасозии омӯзгорони ояндаро аз ҷиҳати ташаккули арзишҳои иҷтимоӣ ва касбӣ таҳлил намудаанд.</p> <p>Шарипов М. дар асари худ «Аксиологияи таҳсилот ва тарбияи ахлоқӣ» (2015) ташаккули арзишҳои ахлоқӣ ва иҷтимоиро ҳамчун ҷузъи ҷудонашавандаи таҳсилоти касбӣ баррасӣ намуда, зарурати мутобиқ сохтани таълим бо воқеияти иҷтимоиро таъкид мекунад.</p> <p>Саидов Н. дар китоби худ «Педагогикаи муосир: назария ва амалия» (2018) нақши муҳити академӣ ва иҷтимоиро дар ташаккули шахсияти омӯзгор таҳқиқ намуда, нишон медиҳад, ки робитаи наздики байни донишгоҳ ва ҷомеа метавонад ба рушди арзишҳои касбии мутахассисон мусоидат кунад.</p> <p>Ҳабибов Ф. дар асараш «Арзишҳои касбӣ ва иҷтимоӣ дар омодасозии омӯзгорон» (2020) ба таҳлили равишҳои гуногуни тарбия ва омодасозии омӯзгорони оянда таваҷҷуҳ намуда, ба зарурати истифодаи технологияҳои инноватсионӣ дар таълим таъкид мекунад.</p> <p>Раҳмонов З. дар таҳқиқоти худ «Равишҳои муосир дар таълим ва ташаккули тамоюлҳои ахлоқӣ» (2019) методҳои нави ташаккули арзишҳои ахлоқӣ ва иҷтимоиро дар муҳити таҳсилоти олӣ баррасӣ намуда, усулҳои муосири омӯзишро пешниҳод менамояд.</p> <p>Имрӯз, дар шароити ҷаҳонишавӣ ва пешрафти технологияҳо, омӯзиши арзишҳои иҷтимоӣ-касбӣ бо истифода аз равишҳои инноватсионӣ ва методҳои фаъоли таълим анҷом дода мешавад. Дар таҳсилоти муосир, таваҷҷуҳ ба рушди қобилиятҳои мулоҳизавӣ, ҳамкории иҷтимоӣ ва масъулияти касбӣ меафзояд, ки ин ба тайёр кардани мутахассисони сатҳи баланд мусоидат менамояд.</p> <p> </p> <p>Раванди ташаккули арзишҳои иҷтимоӣ-касбӣ бояд ба системаи омодагии омӯзгорони оянда ворид карда шавад, аз ҷумла:</p> <p>1. Фанҳои таълимӣ (курсҳои психолого-педагогӣ, фалсафаи таҳсилот, этикаи муошират, фарҳангшиносӣ);</p> <p>2. Тайёрии амалии касбӣ (таҷрибаи омӯзгорӣ, тренингҳо, мастер-классҳо, корҳои илмӣ-тадқиқотӣ);</p> <p>3. Фаъолиятҳои тарбиявӣ (иштирок дар лоиҳаҳои иҷтимоӣ, ҳамкорӣ бо ассотсиатсияҳои касбӣ, барномаҳои роҳбарӣ).</p> <p>Мавҷудияти ин омилҳо ба омӯзгорони оянда кӯмак мекунад, ки аҳамияти фаъолияти худро дарк намуда, ба худтакмилдиҳӣ ва пешрафти касбӣ омода бошанд.</p> <p>Барои муайян намудани сатҳи ташаккули арзишҳои иҷтимоӣ-касбӣ дар омӯзгорони оянда, усулҳои зерин истифода мешаванд:</p> <p>• Пурсишномаҳо (баррасии ангезаҳо ва тамоюлҳои касбӣ);</p> <p>• Озмоишҳои тестӣ (санҷиши салоҳиятҳои коммуникативӣ);</p> <p>• Мусоҳиба ва таҳлили дафтарҳои рефлексивии донишҷӯён;</p> <p>• Назарсанҷии педагогӣ, мушоҳидаи фаъол ва ғайрифаъол;</p> <p>• Арзёбии тағйироти тамоюлҳои арзишӣ дар раванди таҳсил.</p> <p>Шароити асосии ташаккули арзишҳо инҳоянд:</p> <p>1. Таъмини муҳити ҳавасмандкунанда – инкишофи муносибати донишҷӯён ба касб.</p> <p>2. Истифодаи методҳои фаъоли таълим – омӯзиши лоиҳавӣ, усулҳои ҳолатӣ, технологияҳои бозӣ.</p> <p>3. Ташкили ҳамкорӣ бо ҷомеаи касбӣ – таҷрибаомӯзӣ, иштирок дар конфронсҳо, роҳнамоӣ.</p> <p>4. Намунаи шахсии омӯзгорон – нақши устодон дар ташаккули тамоюлҳои арзишии донишҷӯён.</p> <p>5. Татбиқи равиши байнифаннӣ – ҳамгироии арзишҳо дар омӯзиш тавассути муттаҳидсозии фанҳо.</p> <p>Иҷрои ин шартҳо ба донишҷӯён имкон медиҳад, ки стандартҳои касбиро дарк намуда, сифати омодагии касбии худро такмил диҳанд.</p> <p> </p> <p>Хулоса</p> <p>Бинобар ин, арзишҳои иҷтимоӣ-касбӣ дар омодагии омӯзгорони оянда нақши калидӣ мебозанд. Ташаккули онҳо равиши муташаккилонаеро талаб мекунад, ки унсурҳои таълимӣ, амалии касбӣ ва тарбиявиро дар бар мегирад. Дар таҳқиқоти минбаъда таҳияи методикаҳои фаъол барои ташаккули арзишҳои касбӣ ва таҳлили омилҳои таъсиргузор ба раванди ташаккули арзишҳои омӯзгорон метавонанд мавзӯи асосии пажӯҳишҳо шаванд.</p> <p> </p> <p>Адабиёт</p> <p>1. Выготский, Л.С. Психология развития человека. — М.: Изд-во «Смысл», 2005.</p> <p>2. Леонтьев, А.Н. Деятельность. Сознание. Личность. — М.: Политиздат, 1977.</p> <p>3. Рубинштейн, С.Л. Основы общей психологии. — СПб.: Питер, 2002.</p> <p>4. Дьюи, Дж. Демократия и образование. — М.: Прогресс, 2000.</p> <p>5. Хуторской, А.В. Компетентностный подход в образовании. — М.: Изд-во «Высшая школа», 2013.</p> <p>6. Сластенин, В.А., Подымова, Л.С. Педагогика: инновационная деятельность. — М.: Академия, 2010.</p> <p>7. Каган, М.С. Человеческая деятельность. — М.: Политиздат, 1974.</p> <p>8. Кравченко, А.И. Социология: учебное пособие. — М.: Академический проект, 2014.</p> <p>9. Андреев, В.И. Педагогика: учебное пособие для студентов вузов. — Казань: Изд-во Казанского университета, 2012.</p> <p>10. Радионова, Н.Ф. Формирование профессиональных ценностей у студентов педагогических вузов. — Екатеринбург: УрО РАН, 2018.</p> <p>11. Милованова, Н.Г. Профессиональное образование в России: перспективы и вызовы. — СПб.: Наука, 2019.</p> <p>12. Алексеева, В.Г. Аксиология образования: теория и практика. — Казань: Казанский федеральный университет, 2016.</p> <p>13. Подласый, И.П. Педагогика. — М.: Владос, 2017.</p> <p>14. Адорно, Т. Социальные ценности и личность. — М.: Республика, 1999.</p> <p>15. Сидоров, В.В. Методика формирования ценностных ориентаций у студентов. — М.: Педагогика, 2020.</p> <p>16. Шарипов, М. Аксиологияи таҳсилот ва тарбияи ахлоқӣ. — Душанбе: Маориф, 2015.</p> <p>17. Саидов, Н. Педагогикаи муосир: назария ва амалия. — Душанбе: Академияи таҳсилот, 2018.</p> <p>18. Ҳабибов, Ф. Арзишҳои касбӣ ва иҷтимоӣ дар омодасозии омӯзгорон. — Душанбе: Дониш, 2020.</p> <p>19. Абдуллоев, Ҷ. Рушди касбият ва арзишҳои иҷтимоӣ дар омӯзгорон. — Душанбе: Муаллиф, 2021.</p> <p>20. Раҳмонов, З. Равишҳои муосир дар таълим ва ташаккули тамоюлҳои ахлоқӣ. — Душанбе: Фарҳанг, 2019.</p> <p> </p>
2025-03-12 Муфассал -
Ҳуқуқи муаллифӣ
<p>Боиси хушнудист, ки кори илми-инноватсионии декани факултети математика-информатика, устоди калони кафедраи математика-информатика Сафаров Самандар дар самти коркарди барномаи компютерӣ бо шаҳодатномаи ҳуқуқӣ<br /> муаллифӣ қадрдонӣ карда шуд.<br /> Дастоварди мазкур дар заминаи рушди зеҳни сунъӣ бахшида ба эълон гардидани Солҳои 2025-2030 "Рушди иқтисоди рақамӣ ва инноватсия натиҷаи назарраси кафедра маҳсуб<br /> меёбад.</p>
2025-02-22 Муфассал
Мақолаҳо
-
БА ДОНИШ ГАРОЮ БАД-Ӯ ШАВ БАЛАНД
Ба дониш гарою бад-ӯ шав баланд
Муқаддима
«Фаромӯш накунед, ки танҳо илму дониш ва сатҳи баланди маърифат ба шумо қобилияти расидан ба қадри истиқлолу озодӣ, давлату давлатдорӣ, падару модар, забон, таърих, фарҳанг, расму оинҳо ва дигар арзишҳои бебаҳои миллиро фароҳам месозад» (аз суханронии Асосгузори сулҳу ваҳдати миллӣ – Пешвои муаззами миллат, Президенти Ҷумҳурии Тоҷикистон муҳтарам Эмомалӣ Раҳмон, шаҳри Душанбе, 1-уми сентябри соли 2024).
Дар ин иқтибоси кӯтоҳ мантиқ ва таъйиноти илм тафсири барҷастаи энсиклопедию функсионалӣ дидаанд.
Ҳамзамон бо ин, истифодаи мафҳуми таъкидии фардикунонии «танҳо», шарҳи духӯраи масъалаҳои барои давлат ва ҷомеа ҳаётан муҳимро дар баробари дигар шаклҳои шуури ҷамъиятӣ истисно кардааст. Роҳ ва усули ғайримуқаррарии дарки онҳоро маҳдуд намудааст. Илмро бар мартабаи воло - субъекти ҳалкунанда ва довари воқеияти ҳастии ҷомеа нишондааст.
Дар ин манзалат, дониш ба сифати маҷмуи тасаввуроти инсон дар бораи муҳити атроф, мундариҷаи тафаккур ва маънавиёти ҷомеа муқаррар гардидааст. Ҳамчун ҷузъи асосии муайянкунандаи хосият, муносибатҳо ва қонунмандиҳои пайдоиш, рушд ва тараққиёти зуҳуроти ҳастӣ қаламдод шудааст. Яъне истилоҳи мазкур, сирф ба маънои илм шарҳу тафсир ёфтааст.
Аз лиҳози дигар, дар тамоми давру замон тавоноӣ, арзишмандӣ ва шоистасолории фард дар алоҳидагӣ ва миллат дар маҷмуъ, ба дараҷаи дониш ва маърифати ӯ баробар дониста шудааст.
Ҳамин тариқ, мавзуи мақола дар бораи мавқеи муайянкунандагии илм дар шинохти раванд, тазод ва воқеияти ҷамъиятӣ мебошад.
Илм ва ҳақиқати воқеӣ
Ҷараёни расидан ба илму маърифатро назарияи «абадӣ ва беохири тафаккур ба дарки моҳияти масъала» номидан мумкин аст. Маҳз он муҳиммият, асоснокӣ, хосиятҳои бунёдӣ, муайянкунандагӣ ва қонунмандии ҳодисаҳои табиат ва ҷамъиятро доварӣ мекунад.
Яъне бидуни илм, донистани ҳақиқати воқеӣ дар кулли соҳаҳои ҳаёти инсонӣ – сиёсат, иқтисодиёт, фарҳанг, маънавиёт ва ғайра имкон надорад.
Ибни Рушд бо итминони қавӣ ва хеле асоснок таъкид кардааст: «Чун дониш нест, пас дар олам чизе дониста намешавад. Агар чизе дониста пиндошта шавад ҳам, дар асл гумон аст».
Ҳақиқати илмӣ зуҳуроти мустақил аст. Аз хоҳиш, ирода ва муносибати шахс вобастагӣ надорад.
Дониш аст, ки тавассути азхуд кардани қонунмандиҳо, омил, сабабҳои вуҷуд, рушду тараққии зуҳуроти табиат, ҷамъият ва тафаккур, инсон имконоти дастрасӣ ба воқеиятро пайдо мекунад. Барои беҳбуди зиндагӣ аз онҳо истифода менамояд.
Илм инсонро аз тасаввуроти хаёлӣ нисбат ба муҳити атроф бозмедорад. Дар натиҷа, ашё – ҳамон тавре, ки мадди назар ҳаст, намо пайдо мекунад. Асрори он ошкор ва барои истифодаи иҷтимоӣ мувофиқ кунонида мешавад. Аниқтар агар гӯем, «Омӯхтан, донистан, аз худ кардан ҷараёни ворид гаштани ақл ба умқи табиати ғайриорганикӣ ба хотири мутеъ гардонидани он ба субъект аст» (Ф.В. Гегел).
Ин хосияти илм танҳо марбути табиат нест. Балки бо зарфияти имконоти масъалаҳои ҷамъиятӣ, яъне «сирри ҷомеа» – «асрори одамӣ» низ, сахт «даргир» аст.
Бидуни илм донистани муҳтавои физиологӣ ва маънавии майнаи инсон, гузашта, имрӯза ва ояндаи он ҳамчун ҷузъ ва маҳсули фаъолияти маводи офаридаи табиат ва муносибатҳои ҷамъиятӣ ғайриимкон аст: «Илм чизи дигаре нест, ғайр аз дастрасӣ ба воқеият ва дарёфти ҳақиқат» (Френсис Бекон).
Вазифаи илм интихоби мавзуъ, масъалагузорӣ аз зуҳурот то моҳияти масъала, яъне рӯйи кор овардан ва ҳаллу фасл намудани зиддиятҳоест, ки байни ду категорияи фалсафӣ арзи ҳастӣ мекунанд.
Маълум аст, ки воқеияти объективӣ, сарфи назар аз шакл, намуд, миқдор, сифат ва айният, навъи субъективии инъикос дар майнаи шахс аст.
Ба хотири он ки инсон баробарвазни ҳақиқат хулоса бардошта, дар фаҳми воқеии масъалаҳо орӣ аз раҳгумӣ, зарар ва хиҷолат бошад, мебояд ба илму маърифат такя кунад.
Аммо аз бар намудани дониш кори саҳл нест. Зеро «Дар илм роҳи тахту ҳамвор вуҷуд надорад. Ва танҳо касе ба қуллаҳои дурахшандаи он баромада метавонад, ки аз хасташавӣ натарсида, масири пурпечу тоби сангини онро бо нохунҳояш часпида гузарад» (К. Маркс).
Дар тамоми ҳолат, ҳеҷ имкон надорад, ки инсон наомӯхта, дониш наандӯхта, хун аз ҷигар нарехта донишманд гардад. Гарчанде кам нестанд одамоне, ки худро чунин вонамуд карданӣ мешаванд.
Аммо чунин кӯшиш монанд ба он аст, ки шахси бемор худро сиҳат нишон доданӣ мешавад. Дар воқеъ, худи инсон бояд саломат бошад.
Суоле матраҳ аст, ки чаро дар рӯёрӯйи аз бар намудани дониш зиндагӣ сахтгир аст?
Посухи онро ҳикмати «диалектикаи ҳаёт, диалектикаи идеяҳоро тавлид мекунад», дода метавонад.
Инсон дар маркази ҳадафҳои мақсадгузорӣ ва натиҷаи онҳо – таъсиргузориҳост. Маълумот (суҳбати рӯ ба рӯ, хабари одӣ, талқину ташвиқҳои васоити ахбори умум (интернет) барои маълумот нест. Шакли амалӣ кардани мақсадҳо, раҳбарӣ ва раҳнамоиҳост.
Асосгузори фалсафаи реалистӣ В.Ф. Гегел барои аз дараҷаи содагӣ ва зудбоварӣ баровардани яке аз дӯстонаш, ба ӯ бо чунин мазмун нома менависад: «Амалкарди мақсад ба худи он нигаронида нашудааст. Баръакс, ба хотири нобуд кардани баъзе аз қисмҳо, ҷиҳатҳо, хосият ва аломатҳои фазои беруна равон гардидааст. Барои он ки ҷойи онҳоро нишонаҳои мавриди назари мақсадгузор бигирад. Ҳамин тариқ, нақшаҳои ӯ дар фазои беруна таҷассум ёбанд. Амалӣ гарданд».
Сухан дар бораи он меравад, ки муҳтавои мақсад аз чӣ иборат аст. Хосияти созандагӣ дорад ё хайр.
Мавзуи марказии дониш, дар баҳри беканори маълумот, расидан ба воқеияти объективӣ, аз ҷумла фарқ карда тавонистани некӣ аз бадӣ мебошад. Ба ҳамин хотир, маҳсули илм хосияти ҳамагонӣ дорад. Дар шакл гирифтан, инкишоф ёфтан, рушди абадӣ ва беохири илм беҳтарин фарзандони инсоният ширкат меварзанд. Ҳастӣ, қудрат, тавоноӣ, муҳтавои зеҳнӣ ва маънавии худро ба намоиш мегузоранд. Дар сабқати шоистасолории, ба ном, назарияи шинохти моҳият, қонунмандӣ ва шакли донистанҳо мавқеи худро муайян месозанд.
Фарзонагони илму адаби тоҷик муддати беш аз ҳазор сол қимати донишу хирадро сутуда, онро дар арши аъло баровардаанд. Ба ҳамин хотир, ба шумули нобиғагони олам ворид гаштаанд.
Барои тасниф ва тафсири масъала дар ҳаҷми як мақола, маҷол танг аст.
Аммо зарур мешуморем, ба хотири боз ҳам асоснок кардани сархати муқаддамотии ин навишта, намунаҳоеро аз афкори донишгароӣ, ситоиши илм, маърифатпарварӣ, тарғиби ақлу хирад, афкору андешаи созандаи ниёкон, бо такя ба адабиёти классикӣ мавриди ёдоварӣ қарор бидиҳем.
Ҳамосаи илму маърифат
Абумансурӣ, пеш аз оғози «Шоҳнома»-и пурарзиши худ, ба хотири ҷалби таваҷҷуҳи ихлосмандонаш ба масъалаи дарки ҳастӣ, фармудааст: «То ҷаҳон буд, мардум гирди дониш гаштаанд... Чӣ дар ин ҷаҳон мардум ба дониш бузургвортар ва моядортар».
Аз ҷумлаи нобиғагони адабиёти форсу тоҷик шахсияти нотакроре, ки бар мартабаи дониш, хирад ва илму маърифат таваҷҷуҳи махсус зоҳир кардааст, устод Абуабдуллоҳи Рӯдакӣ мебошад, ки дар ашъори манзалат ва маъруфияти мардумӣ касбкардааш хотирнишон мекунад:
То ҷаҳон буд аз сари одам фароз,
Кас набуд аз роҳи дониш бениёз.
Одамони бихрад андар ҳар замон,
Роҳи донишро ба ҳар гуна забон.
Гирд карданду гиромӣ доштанд,
То ба санг андар ҳаме бингоштанд.
Дониш андар дил чароғи равшан аст,
В-аз ҳама бад бар тани ту ҷавшан аст.
Бузургтарин шоири ҳамосасарои тоҷику форс Абулқосими Фирдавсӣ, ки аз нобиғагони бани Одам эътироф гардидааст, дар баробари санъати фавқулодаи ҷангноманависӣ, асари ҷовидонае рӯйи саҳнаи башарӣ овардааст, ки ҷавҳари онро тарғиби илму маърифат ва тарбияи инсон дар бар мегирад.
Ба қавли ин бузургмарди ориёӣ, инсон мебояд ҳамеша дар талоши илм, донишу маърифат бошад. Ягон лаҳзаи ҳаёти хешро аз он чашмаи зоянда ва давлати поянда фурӯгузор нанамояд:
Зи ҳар донише чун сухан бишнавӣ,
Аз омӯхтан як замон нағнавӣ.
Бо ҳамовозӣ ба ин масъалагузории судмандона ва бузургворона, дар пайравии сухани мутаззакираи «Шоҳнома», баъд аз ҳафтсад сол зарурати омӯхтани донишро барои мардумони ҳама синну сол, касбу кор ва ҷоҳу ҷалол, шоир, мутафаккир ва файласуфи машҳури англис – Гёте дар поварақи байти болоӣ бо таъбири зер таъкид кардааст: «Don’t miss a second».
Пайғомбари донишу хирад ва нангу набард муътақид аст, ки асоси маънавиёти одамиро руҳи ӯ ташкил медиҳад. Ва дар ин истилоҳ мафҳумҳои «ҷаҳонбинӣ», «тафаккур», «ақл»-у «хирад»-ро мадди назар мегирад.
Фирдавсӣ ҳамрадифи Арасту руҳи қавиро қобилият, тавоноии худкифо ва басандаи зиндагии шоиста мешуморад, ба шарте ки он аз нури дониш ва ҷавҳари хирад баҳраварӣ дошта бошад:
Ба дониш равонро тавонгар кунед,
Хирадро бад-ин бар сар афсар кунед.
Муҳиммияти масъала дар замони пуртазод ва воқеоти ҳамарӯзаи пурпечу тоби минтақа ва ҷаҳон, муҳтавои фоҷиабарангези маънавиёти қисми ҷавонон, ки нисбат ба давлату миллат вазъи нохушоянд ва суолбарангез эҷод карданӣ мешаванд, боз ҳам рӯзмарра мегардад.
Ба қавли Фирдавсӣ, соҳиби ному нанг будан ва эҳсоси масъулият кардан аз дараҷаи маърифатнокӣ вобастагӣ дорад. Дониш ангезаи мувофиқ будани фаъолияти маънавии инсонро ба масъулият ва иҷрои қарзи ватандорӣ муайян мекунад, самти муборизаро роҳнамо мегардад. Ба андешаи ӯ, зиндагии инсон бояд мубориза ва пайкори ҳадафмандона барои манфиати ҷомеа бошад:
Чу бунёди дониш биёмӯхт мард,
Сазовор гардад ба нангу набард.
Дар таълимоти Фирдавсӣ дониш ҳамеша ба маънои илм истифода мешавад. Зеро он хосияти офариниш, созандагӣ, амалӣ ва худкифоии инсонро дар зиндагии ҳаррӯзааш инъикос менамояд. Воситаест, ки одам тавассути воридшавӣ ба моҳияти ашё, қобилияти аз он истифода карданро пайдо мекунад. Дониш самаранокии фаъолият ва ба рӯзи нек расидани инсонро таъмин месозад:
Ба дониш бигравӣ, коми дил ёфтӣ,
Расидӣ ба ҷойе, ки биштофтӣ.
Дар ин маврид, шоир дигар ҳама гуна кӯшишҳои «ба коми дил расидан осон»-ро тавассути даст сӯйи осмон ё кумак аз мавҷудоти тахайюлӣ, ки то ҳанӯз ашхоси содаву гумроҳ орзу мекунанд, ғайримаҷоз мешуморад, истисно менамояд, ба масъала нуқтагузорӣ мекунад.
Адиби озодагуфтор ва мутафаккири комгор дар тафсири аҳаммияти амалии дониш чанд аср аз замони худ пештар рафта, муътақид аст, ки ҳаракат ба сӯйи илму маърифат тавассути таҷриба, ба тағйири миқдорӣ ва сифатии ашё оварда мерасонад. Маҳсули арзишманд ва барои инсоният судманд тавлид мекунад. Ба қавли мутафаккири воқеиятшинос «Ҷараёни омӯхтан ва ҳамзамон таҷриба андӯхтан, мафҳуми абстрактиро ба ҳақиқати ба воқеият мубаддалгашта табдил медиҳад».
Мутаассифона, аз замони шоир то ба имрӯз, ки зиёда аз ҳазор солро дар бар мегирад, сарфи назар аз кӯшишу талошҳои ҳамагонӣ, масъалаи «хӯрданӣ» ва «оварданӣ» мубрам ва боиси таассуф боқӣ мемонад. Шоири ватанпарвар ва бо нангу ор мефармояд:
Дигар дониш он аст, ки аз хӯрданӣ,
Фароз оварӣ рӯйи оварданӣ.
Яъне дараҷаи илму дониш ва маданияту маърифат, тавъам бо таҷрибаи амалӣ, ки маҳаки озмоиши ҳама гуна саводнокӣ аст, мебояд ба ҳамон дараҷаи рушду тараққӣ бирасад, ки ҷомеа аз дастнигарии истеъмолкунанда (воридотӣ) ба афзалияти истеҳсолкунанда (содиротӣ) мубаддал гардад.
Шоири донишманди пешбин, пухтакор ва ҳамосасарои ба ҳама тавсиф сазовор, тавассути эҳсос ва истилоҳоти бадеӣ масъалаи алоқамандии илму донишро дар таъмини амнияти ҷомеа фурӯгузор накардааст.
Натиҷамандии чунин ҳамкорӣ ва таносубро дар эътимоднокии ҳимояи қаламрав ва манфиатҳои кишварҳои гуногун, алалхусус дар Шарқи Наздик, дар алоқамандӣ бо захираҳои инсонӣ ва табиии тарафҳои даргир ҳамарӯза мебинем.
Адиб муҳиммияти вобастагии дуҷонибаи илм ва дифои мамлакатро бо дарки тахассусмандона ва абзори шоирона дар шакли зер қаламдод кардааст:
Ки дониш ба шаб посбони ман аст,
Хирад тоҷи бедори ҷони ман аст.
Муллифи «Қуръони Аҷам», ин абармарди порсӣ, ки дар масъалаи ҳимояи манфиатҳои Ватан бо тору пуди танида рӯзгор мебурд, муътақид буд: кишвар ҳамон вақт дар оромиву осудагӣ ва рушду тараққӣ зиндагӣ мекунад, ки ҷомеа аз нури илму маърифат, вожаномаҳои хирад, ҷаҳонбинӣ ва маънавиёти бозпаснигариву ояндабинӣ, ҳикмату ибрати таърих огаҳии эътиқодмандона ва хулосабарангез дошта бошад. Аз ҷумла, шоир ба ҳамватанони хеш омирона муроҷиат мекунад:
Нигаҳ кун ба ҷойе, ки дониш бувад,
Зи дониш кишвар ба ромиш бувад.
Андешаи ғолиб он аст, ки адабиёти тоҷику форс дар мавзуи алоқаи ногусастании донишу хирад, аз пешсафони адабиёти ҷаҳон аст.
Дар маҷмуи хосияти семантикӣ ва полисемии истилоҳи хирад, аз ҷумла, мантиқи дараҷаи баланди дониш, маърифатнокӣ, фарҳангсолорӣ, ахлоқу маънавиёти шоиста баҳри рӯзгори неки ҷомеа, ангезаи эътиқодмандонаи накукорӣ, таҷрибаи бойи рӯзгор, фасеҳгуфторӣ, балоғатсолорӣ ва монанди инҳо дар назар дошта мешаванд.
Фирдавсӣ нисбат ба ин сифат ва дараҷаи олии нишони маънавиёти инсонӣ дидгоҳи мушаххас дорад. Онро дар алоқамандӣ, пайвастагӣ ва вобастагӣ бо дониш мешуморад. Яъне бидуни илму дониш, хирад, ки бештар ҷанбаи маънавӣ дорад, сифати нокомил аст ва баръакс. Ҳакими маъниофарин ҳушмандона, бо дарки масъулият ин ду хислатро чун гӯшту нохун тафсир мекунад. Ба он ҷанбаи муайянкунандагӣ, меъёрӣ ва арзишманд мебахшад:
Хирад об асту дониш замин,
Бидон, к-ин ҷудо в-он ҷудо нест аз ин.
Моргентау, яке аз асосгузорони илми муносиботи байналмилал дар замони нав, аз нуҳ афзалияти бузурге, ки онро «неруи миллӣ» ном мебарад, дар баробари қаламрав, мавқеи ҷуғрофӣ, канданиҳои фоиданок, воситаҳои истеҳсолии мамлакат ва ғайра, дараҷаи касбияти дипломатӣ – сифати мутахассиси пешбарандаи сиёсати хориҷиро низ дар қатори онҳо ёдовар мешавад.
Абулқосими Фирдавсӣ ҳанӯз ҳазор сол қабл ин масъаларо мадди назар гирифта, нисбат ба он ишораҳои қобили таваҷҷуҳи маҳз кардааст:
Фиристода гуфт: он ки доно бувад,
Ҳамеша бузургу тавоно бувад.
Ё:
Фиристода бояд, ки доно бувад,
Ба гуфтан далеру тавоно бувад.
Дар ин росто, месазад бори дигар хотирнишон кард, гарчанде дар назарияи дониш ва гносеология кулли адабиёти бадеӣ ва сиёсии Ғарб таъбири «Knoledge is power» («Дониш неру аст»)-ро мансуби олими англис Френсис Бекон (асри ХVI) медонанд,
Иммануэл Кант дар масъалаи илм ва зарурати тадқиқоти илмӣ таъкид ба амал меорад, ки ниёз аз қалам гирифтан, таҳқиқ кардан бояд қонеъ гардонидани талаботи иҷтимоии ҷомеа бошад. Дар дигар ҳолат, он амали худкомае беш нест.
Чунин зарурат ба ҳама гуна жанрҳои бадеӣ, бидуни қайду шарт, дахл дорад. Дар «Шоҳнома»-и Абулқосими Фирдавсӣ байте омадааст, ки аҳаммияти он дар ҳазор соли гузашта ва имрӯз ҳам, чун зарурати ҳаётии Офтоб ба Замин садо медиҳад:
Чу фарзанд бошад, ба фарҳанг дор,
Замона зи бозӣ бар-ӯ танг дор.
Андар мазаммати бедонишӣ
Мутафаккирони бузурги тоҷик дар ҳар давру замон ба танқид ва маҳкум кардани бедонишӣ он қадар кӯшидаанд, ки он гоҳо баробарвазн ё зиёдтар аз тавсифи донишандӯзӣ ва донишмандӣ аст.
Дар ин маврид, аз сахттарин сифот ва бадтарин тавзеҳот нисбат ба бесаводӣ, нодонӣ, ҳамзамон, камҳавсалагӣ дар баробари азхуд кардани дониш истифода кардаанд.
Барои мисол, Асадии Тӯсӣ ба чунин хулоса омадааст:
Ба дониш андар ҷаҳон ҳеҷ нест,
Тани мурдаву ҷони нодон якест.
Фирдавсӣ бо ин бузургиву солорӣ ва таҳаммулпазирӣ, дӯстӣ варзиданро бо ашхосе, ки аз илму маърифат баҳравар нестанд, нохушоянд ва ғайри қобили қабул мешуморад:
Чӣ нохуш бувад дӯстӣ бо касе,
Ки моя надорад зи дониш басе.
Дар ҷойи дигар донишманди Тӯс душмании шахси доноро аз дӯстии ҷавонмарди нодон афзалтар медонад:
Чу доно туро душмани ҷон бувад,
Беҳ аз дӯстмарде, ки нодон бувад.
Хосияти фарқкунандаи инсон эътибор пайдо намудан дар назди ҷомеа аст. Бо ин афзалият, шахс метавонад ба афкор, рафтор ва фаъолияти одамон таъсиргузор бошад.
Фирдавсӣ маҳз донишро омили соҳиби обрӯй ва манзалат гаштани одам ҳисобида, ҳамзамон, фосилагириро аз бедонишӣ аз фазилатҳои инсони комил шуморидаст:
Ба дониш бувад мардро обрӯй,
2024-11-22 Муфассал -
ТАҶЛИЛИ РӮЗИ КОНСТИТУТСИЯ ДАР ДОНИШКАДАИ ОМӮЗГОРИИ ТОҶИКИСТОН ДАР ШАҲРИ ПАНҶАКЕНТ
ТАҶЛИЛИ РУЗИ КОНСТИТУТСИЯ ДАР ДОНИШКАДАИ ОМӮЗГОРИИ ТОҶИКИСТОН ДАР ШАҲРИ ПАНҶАКЕНТ. Бо ташаббуси декани факултаи Табиатшиноси ва тарбияи ҷисмонӣ Миршод Самадов имруз 5.11.2024 дар то- лори Қасри геологҳо чорабинииҳо хотирмоне бахшида ба сиюмин солгарди Конститутсияи Ҷумҳурии Тоҷикистон шуда гузашт. Дар чорабинии мазкур кулли устодону донишҷуёни ДОТП ширкат варзиданд. Ба чорабинии номбурда ректори ДОТП узви ректорони Аврупо, профессор Қудратзода Муаззамхон Ансорӣ бо сухани ифтитоҳи ҳусни оғоз бахшида, ҳамагонро бо Рӯзи Конститутсия Ҷумҳурии Тоҷикистон табрик намуда,сипас баъзе аз устодону омӯзгорону донишҷӯёни фаъолро бо ифтихорномаю унвони Аълочии Маорифи Ҷумҳурии Тоҷикистон мушараф гардониданд. Аз ҷумла ба ноиби ректор оид ба тарбия Сироҷзода Фотима Ифтихорномаи Вазорати Маориф ва илми Ҷумҳурии Тоҷикистонро тақдим намуданд. Унвони Аълочии Маорифи Ҷумҳурии Тоҷикистон ба устодон Бозоров Асомиддин, Шарифов Шариф, Муродов Файзулло, Самеҳова Додарой супорида шуд. Донишҷӯёни факулта бо баромадҳояшон да дилҳо сурур бахшиданд. Аз таърихи кабули Конститутсия , ҳар як бобу моддаҳои онро шарҳу эзоҳ дода дар васфи Ватан шеърҳо қироат намуданд. Азизов Мулобобо бо сароидани суруди Тоҷикистон хотири ҳамагонро болида гардониданд. Чорабини хубу хотирмон гузашт.
2024-11-05 Муфассал